موضوعات
دوستان
|
نوشته شده به دست جامانده از قافله
احادیث وروایات معصومین/چند حدیث وروایت درباره اهمیت وجایگاه نماز امام صادق علیه السلام: أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ؛ کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 324 ، ح 11
حضرت رسول اکرم (ص) کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶ 2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
رسول اكرم صلى الله عليه و آله : لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَ اَقامُوا الصَّلاةَ و َآتَوُا الزَكاةَ و َقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى (طوسى) ص 647، ح 1340
رسول اكرم صلى الله عليه و آله : لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلاةَ بَعدَ وَقتِها؛ کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید. محاسن ص 80 ، ح 5 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج80، ص20 ، ح 35
امام علی علیه السلام: مَن صَلّی رَکعَتَینِ یَعلَمُ مایَقولُ فِیهما اِنصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَه وَ بَینَ اللهِ - عَزَّ وَ جَلَّ - ذَنبٌ؛ هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست. مکارم الاخلاق ص 300 امام على عليه السلام : اَلنَّظيفُ مِنَ الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ و َالحُزنَ وَ هُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛ لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است. كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 444، ح 14
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله): ۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن
امام علی علیه السلام: لِکُلِّ شَیءٍ وَجهٌ وَ وَجهُ دینِکم الصَّلاةُ؛ هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است. کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 270 ، ح 16
پیامبراکرم (ص ) : علم الاسلام الصلاة نماز، پرچم اسلام است . ( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 1887 )
امام حسین (ع ) : "الذین ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فینا اهل البیت (در تفسیر آیه ) "کسانی که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم ، نماز را به پا می دارند" فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است . ( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )
حضرت رسول اکرم(ص): عَلَمُ الایمَان الصَّلاة شهاب الاخبار، ص ۵۹
امام علی (ع ) : لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است . ( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )
امام علی (ع ) : الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینکم خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست . ( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )
رسول اکرم(ص): اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن کنز العمال ، حدیث ۱۸۹۰۷
امام صادق عليه السلام : لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصيامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ حَتّى لَو تَرَكَهُ استَوحَشَ ، وَ لكِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَديثِ و َأداءُ الأمانَةِ؛ فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد. كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص 104، ح2
پیامبر (ص ) : الصلوة مفتاج الجنة نماز کلید بهشت است . ( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )
پیامبر (ص ) : لا یزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است . ( نهج الفصاحه ، ص ,527 حدیث 2538 )
امام على عليه السلام : اَلنَّظيفُ مِنَ الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛ لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است. كافى(ط-الاسلامیه) ج6 ، ص 444، ح 14
حضرت محمدمصطفی(ص): موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
حضرت محمدمصطفی(ص): الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸
امام صادق عليه السلام : ما يَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَيهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنيا اَن يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ يَركَعَ رَكعَتَينِ فَيَدعُوَ اللّه فيهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه يَقُولُ: «و َاستَعينوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؟ چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «از صبر و نماز مدد بگيريد»؟ تفسير عياشى ج 1، ص 43، ح 39
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها : فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ؛ خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی. احتجاج(طبرسی) ج1، ص 99
پیامبر (ص ) : قره عینی فی الصلاة روشنی چشم من در نماز است . ( نهج الفصاحه ، ص ,283 حدیث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )
پیامبر (ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری خواهد داشت . ( من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639 )
امام باقر علیه السلام: مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر. هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 321 ، ح 7
امام صادق (ع ) : ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است . ( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 7 )
پیامبراسلام(ص): مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَه حِیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرهِ مَعَ السّابِقِین ثواب الاعمال، ص ۳۴۳
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله: لا يَقبَلُ اللَّهُ صَلاةَ عَبدٍ لا يَحضُرُ قَلبُهُ مَعَ بَدَنِهِ. محاسن ص 261 ، ح 317
امام علی (ع ) : ان العبد اذا سجد نادی ابلیس :یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت وقتی که بنده ای سجده کرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من ! او اطاعت کرد، ولی من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم . ( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )
امام صادق علیه السلام: لا یَنالُ شَفاعَتَنا مَن استَخَفَّ بِالصَّلاةِ؛ هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت. کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 270 ، ح 15 امام رضا (ع ) : ان الصلواة افضل العبادة لله همانا، نماز، بهترین عبادت برای خداست . ( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )
امام علی علیه السلام : الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛ نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 175 ، ح 3343
امام رضا (ع ) : ان الصلوة احسن صورة خلقها الله به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد. ( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله: اَحَبُّ الاعمالِ اِلَی اللهِ الصَّلاةُ لِوَقتِها ثُمَّ بِرُّ الوالِدَین ثُمَّ الجِهادُ فی سَبیلِ اللهِ؛ بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا. نهج الفصاحه ص 167 ، ح 70
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله: إذا قُمتَ في صَلاتِكَ فَأَقبِل عَلَى اللَّهِ بِوَجهِكَ يُقبِل عَلَيكَ. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 81 ، ص 221
امام صادق (ع ) : علیک بالصلاة ! فان اخر مااوصی به رسول الله و حث علیه الصلاة بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی که رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود (و انسان ) را بر انجام آن تاکید نمود، نماز بود. ( بحار الانور، ج ,84 ص 236 )
امام على عليه السلام : كانَ رَسولُ اللّه (صلى الله عليه و آله) لا يُؤثِرُ عَلَى الصَّلاةِ عَشاءً وَ لا غَيرَهُ وَ كانَ اِذا دَخَلَ وَقتُها كَاَنـَّهُ لا يَعرِفُ اَهلاً وَ لا حَميما؛ رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و هنگامى كه وقت نماز مى رسيد، گويى كه هيچ يك از اهل خانه و دوستان را نمى شناختند. مجموعه ورام ج 2، ص 78
امام محمدباقر علیه السلام: مَن تَرَکَ الجَماعَةَ رَغبَةً عَنها وَ عَن جَماعَةِ المُسلِمینَ مِن غَیرِ عِلَّةِ فَلا صَلاةَ لَه ؛ کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نماز جماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست. امالی(صدوق) ص 485 ، ح 13
پیامبراکرم حضرت محمد(ص): التَّکبِیرهَ الأولی مَعَ الامامِ خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وَ مَا فِیهَا مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
حضرت محمد(ص): إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا بحار الانوار، ج ۸۸ ص ۴
امام صادق عليه السلام : مَا خَسِرَ وَ اللَّهِ مَنْ أَتَى بِحَقِيقَةِ السُّجُودِ ... ِ وَ لَا بَعُدَ أَبَداً عَنِ اللَّهِ مَنْ أَحْسَنَ تَقَرُّبَهُ فِي السُّجُودِ وَ لَا قَرُبَ إِلَيْهِ أَبَداً مَنْ أَسَاءَ أَدَبَهُ وَ ضَيَّعَ حُرْمَتَهُ بِتَعْلِيقِ قَلْبِهِ بِسِوَاه سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، به خوبى به خداوند نزديك شد، هرگز از خداوند دور نيست. و آن كه به {ساحت مقدس} او بى ادبى كرد و حرمتش را زير پا گذاشت ، و به غير او دل بست، هرگز به او نزديك نشد. بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 82، ص 136، ح 16
امام علی (ع ) : فیما اوصی به امیرالمؤمنین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة در آن چیزی که امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت کرد، این بود: نماز، نماز، نماز. ( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 173 )
امام صادق عليه السلام : فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَى الْأَخِيرِ كَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيَا ثواب الاعمال ص 36 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 79 ، ص 359 ، ح 43 موضوعات مرتبط: آیات و روایات و احادیث
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::. |
درباره وبگاه
![]() آرشيو مطالب
آخرين مطالب
|